ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Μνημόνια διδασκαλίας (σχέδια μαθήματος)

Από το σεμινάριο εκπαιδευτικών Βόλου  5/6-9-2001

 

(1) Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο μαθήματος) για Δ΄ Δημοτικού

(2) Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο μαθήματος) για Ε΄ Δημοτικού

(3) Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο  μαθήματος) για Στ΄ Δημοτικού

(4) Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο μαθήματος) για Γ΄ Γυμνασίου

 

1) Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο μαθήματος)  για  Δ΄ Δημοτικού

      Ενότητα διδακτική: Θρησκεία, Τέχνες, Γράμματα (σελ. 6-7)

1. Κύρια σημεία:

Θεοί ( των Ελλήνων….) ονόματα και αρμοδιότητες

Τέχνες: αγγειοπλαστική, αγάλματα θεών, (ξόανα),  παλάτια

Αλφάβητο : σύστημα γραφής ως….

2. Εικόνες και άλλο υλικό αισθητοποίησης

3. Γλωσσικές διευκρινίσεις: αμβροσία, νέκταρ, αγγειοπλαστική, διακόσμηση, ξόανα, τέχνη, παλάτια (ή ανάκτορα;), αλφάβητο.

(Εγκώμιο  για το Μαυροπίνακα).

4. Ερωτήσεις:

 α΄. Τι αντιπροσωπεύουν, άραγε, οι θεοί στη σκέψη ή στη 

       φαντασία των ανθρώπων;

 β΄. Για τα αγγεία τι υλικό, άραγε , χρησιμοποιούσαν;

      Γιατί  τα διακοσμούσαν; Πώς λέγεται η αντίστοιχη τέχνη;

 γ΄. Γιατί αναζητούσαν κάποιο σύστημα γραφής; Πόσο σπουδαία

      ήταν αυτή η επινόηση (ανακάλυψη ή εφεύρεση;) του

      αλφαβήτου;

 δ΄. Από τις αρμοδιότητες των θεών

                Ποια σας αρέσει πιο πολύ;

    Ποια νομίζετε πιο χρήσιμη;                                     Διαλέξτε από μία: Αναγκαία,  χρήσιμη, ωραία!

    Ποια φαίνεται πιο αναγκαία;

Υστερόγραφο:

Από τα σημεία του Μνημονίου νομίζω υποχρέωση να διατρέξω κατά τη διδασκαλία μου  τις §§ 1-2 και να επιλέξω από τις §§ 3-4 ό,τι  μου επιτρέψει ο χρόνος.

Ίσως για κάτι άλλο να αναθέσω γραπτή εργασία (λίγη, αλλά νοικοκυρεμένη, ίσως με προεργασία στην αίθουσα). Κύριος στόχος να εθίζονται να γράψουν μια πρόταση, μια παράγραφο  με πληρότητα, ακρίβεια, σαφήνεια.

 

(2) Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο μαθήματος) για την Ε΄ Δημοτικού

 

Διδακτική ενότητα: Οι Ρωμαίοι κυριαρχούν στην Ελλάδα

(148 π.Χ.-535 μ.Χ.) (σελ. 12-15)

1. Κύρια σημεία:

§        Η διχόνοια μεταξύ ελληνικών πόλεων  διευκόλυνση για τους Ρωμαίους να κατακτήσουν τη χώρα.

§        Διαφορετική πολιτική έναντι των νικημένων: μέτρα καταπίεσης – αυτονομίας.

§        Πολλοί Έλληνες στη Ρώμη για ομηρία – σταδιοδρομία.

§        Διαρπαγή έργων τέχνης (δείγμα) (Πεισίστρατος  στο Βατικανό)

§        Η πληθυσμιακή (δημογραφική) κρίση.

§        Επιβίωση.

2. Μελέτη εικόνων. Άλλο  εποπτικό υλικό.

3. Σπουδή όρων: διχόνοια, αυτονομία, φιλορωμαίος, ή ρωμαιόφιλος; Τίτλος τιμής ή αποδοκιμασίας;  (Εγκώμιο στο Μαυροπίνακα).

4. Ερωτήσεις:

§        Ποιος παράγοντας διευκόλυνε τους Ρωμαίους;

Πώς τον αξιοποίησαν; (divide et impera  -«διαίρει και βασίλευε»).

§        Ποια τα κίνητρα των Ρωμαίων για την κατάκτηση του ελλαδικού χώρου;

§        Για την αρπαγή έργων τέχνης;

§        Ποιες οι συνέπειες της κατάκτησης για τον Ελληνισμό; (1), (2). (3)…

§        Τι σημαίνει πολιτισμός;

§        Πώς τερματίστηκε η Ρωμαιοκρατία στην Ελλάδα;

Γραπτή εργασία κάτι από τα παραπάνω, που ο δάσκαλος νομίζει ότι κατανοήθηκε και μπορούν τα παιδιά να τo εκφράσουν, ώστε και καλύτερα να το αφομοιώσουν, δηλαδή να το εντάξουν στο δικό τους εννοιολογικό σύστημα και στη δική τους σκέψη.

Υστερόγραφο:

Τις  §§ 1-2 φροντίζω να τις διεξέλθω οπωσδήποτε, από τις §§ 3-4 διεξέρχομαι επιλεκτικά ό,τι επιτρέψει ο χρόνος

 

(3)Μνημόνιο διδασκαλίας  (σχέδιο  μαθήματος)  για  Στ΄ Δημοτικού

                                                               

Διδακτική ενότητα: Η Ευρώπη στα Νεότερα Χρόνια (σελ. 11-12)

 

1. Κύρια σημεία:

·        Εφευρέσεις  (μπαρούτη – πυροβόλα)

·        Γεωγραφικές  ανακαλύψεις- εξερευνήσεις

                                 Κολόμβος – Μαγγελάνος

·        Οικονομικές συνέπειες:

·        Τυπογραφία (Αγία Γραφή –Αρχαίοι Έλληνες)

                Επιστήμες – Τέχνες – Γράμματα

Αναγέννηση – Θρησκευτική  Mεταρρύθμιση.

·        Φεουδαρχία - Διαφωτισμός - Φυσ.  Δικαιώματα

                               Επανάσταση – Ναπολέοντας. Ιερή Συμμαχία.

 

2. Διευκρίνιση όρων- ανάλυση λέξεων –Βήματα γλωσσικής Αγωγής:

    Αναγέννηση, Ανακάλυψη – Εξερεύνηση, Διαφωτισμός,

       Επανάσταση.            (Εγκώμιο στο μαυροπίνακα)

3. Εικαστικό υλικό αισθητοποίησης:…..

4. Ερωτήσεις:

·        Ποια τα κίνητρα των εφευρετών, εξερευνητών, διαφωτιστών επαναστατών;

·        Ποιες οι  οικονομικές συνέπειες των Ανακαλύψεων ;1, 2, 3,…

·        Ποια η διαφορά ανακάλυψης- εξερεύνησης, εφεύρεσης- επινόησης; (απαλή προσέγγιση για λόγους εθισμού).

5. Γραπτή εργασία: Κάτι από τα παραπάνω(π.χ. μια από τις ερωτήσεις, κάτι από τα κύρια σημεία), πάντως λίγο και νοικοκυρεμένο.

Υστερόγραφο: Κατά τη διαδικασία διδασκαλίας φροντίζω να διεξέλθω τις §§ 1.3 ολικά, τις §§ 2,4 επιλεκτικά, ό,τι επιτρέπει ο χρόνος

 

(4)Μνημόνιο διδασκαλίας (σχέδιο μαθήματος)   για τη Γ΄ Γυμνασίου

Ενότητα διδακτική: Ανακαλύψεις Νέων Χωρών (σελ. 11-16)                                             

1. Κύρια σημεία:

§        Πρόλογος: κίνητρα – δράση – αποτελέσματα.

  Αίτια: αναζήτηση άλλου δρόμου για ανεύρεση – εκμετάλλευση   αγαθών στην   Ανατολή.

§        Πρώτοι θαλασσοπόροι: Ερρίκος ο Θαλασσινός, Βαρθολομαίος Ντιάζ,  Βάσκο ντα Γκάμα . 

Ανακάλυψη της Αμερικής (1492) Χριστόφορος  Κολόμβος…

          Αμέρικο   Βεσπούκι.

§        Η σφαιρικότητα της Γης ,  Πάολο Τοσκανέλλι

§        Ο πρώτος περίπλους της γης (επιβεβαίωση της σφαιρικότητάς της).

§        Συνέπειες ή αποτελέσματα των Ανακαλύψεων.

2. Εικόνες – Χάρτες – Παραθέματα.

3. Σπουδή επιστημονικών εννοιών

          Κίνητρα: οικονομικά, πολιτικά…

          Συνέπειες: οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές,

                            επιστημονικές, τεχνολογικές.

4. Ερωτήματα:

§        Βλέπετε διαφορά ανάμεσα σε συνέπειες- αποτελέσματα; Αίτια-κίνητρα;

§        Τι εννοεί, άραγε, ο συγγραφέας με τον όρο κοινωνικές ανακατατάξεις;

§        Μπορείτε να καταγράψετε με αρίθμηση (1. 2. 3. κλπ.) 8-10 συνέπειες των Ανακαλύψεων; Ποιες θεωρείτε πιο σημαντικές; 1. 2. 3….

Φ. Κ. Βώρος

Βόλος, 5 Σεπτεμβρίου 2001

Copyright © 2001 F. K. Voros

url: www.voros.gr e-mail: info@voros.gr

Τεχνική/Διαφημιστική Υποστήριξη: www.fora.gr

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ