ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤ΄

ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΙΘΜΩΝ

 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΛΟΥΣΚΑΣ

 

ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΑΘΗΣΗΣ

Οι μαθητές να είναι ικανοί:

  • Να γράφουν, να διαβάζουν και να χρησιμοποιούν ακέραιους και δεκαδικούς αριθμούς.

  • Να κατανοούν τη θεσιακή αξία των ψηφίων ενός αριθμού.

  • Να εκτελούν πράξεις με ακέραιους και δεκαδικούς αριθμούς.

  • Να συγκρίνουν αριθμούς.

 

ΣΤΟΧΟΙ

  • Οι μαθητές να κατανοήσουν:

  • Την πρακτική αξία της στρογγυλοποίησης

  • Την τεχνική της στρογγυλοποίησης.

  • Να μάθουν να τη χρησιμοποιούν στις καθημερινές τους συναλλαγές με το €.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  1.  Δίνονται στους μαθητές οι παρακάτω φωτογραφίες και τους ζητούμε να τις παρατηρήσουν (ιδιαίτερα το ποσό του προϋπολογισμού).

   
     
   
  •   Στη συνέχεια ρωτούμε τους μαθητές αν είναι δυνατόν να είναι τόσο «εύκολοι» οι αριθμοί που αναγράφονται στους προϋπολογισμούς, ή αν γράφονται έτσι για κάποιον άλλο λόγο και αν συμβαίνει αυτό πώς μπορούμε να γράψουμε τους αριθμούς «εύκολους»;

  • Ακούμε προσεκτικά τις απαντήσεις τους και τους υποβοηθούμε στη εύρεση της σωστής απάντησης.

  • Εξηγούμε πως για πρακτικούς λόγους ή για να διευκολυνθούμε στους υπολογισμούς στρογγυλοποιούμε τους αριθμούς.

  • Διαλέγουν οι μαθητές έναν αριθμό και δείχνουμε πώς εργαζόμαστε για να στρογγυλοποιήσουμε αριθμούς στη μονάδα, στη δεκάδα, στην εκατοντάδα, ή στο δέκατο, στο εκατοστό, στο χιλιοστό κτλ.

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Π.χ. αριθμός 1.960.783

Συμφωνούμε ότι η στρογγυλοποίηση θα γίνει στο εκατομμύριο, γι’ αυτό κοιτάζουμε στο πρώτο ψηφίο δεξιά των εκατομμυρίων. Ελέγχουμε αν το ψηφίο αυτό είναι ίσο ή μεγαλύτερο του 5. επειδή το 9 > 5 αυξάνουμε κατά ένα ψηφίο των εκατομμυρίων και στη θέση των υπολοίπων ψηφίων βάζουμε μηδενικά.

 

1.960.783    στρογγυλοποιούμε    2.000.000

στο εκατομμύριο

 

ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

 
  • Στη συνέχεια μοιράζουμε στα παιδιά αποδείξεις ταμιακών μηχανών (με καταγεγραμμένα αρκετά προϊόντα) χωρίς την τελική τιμή, και προσπαθούν εργαζόμενα σε ομάδες να βρουν το τελικό ποσό στρογγυλοποιώντας τις τιμές των προϊόντων.

     

(Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΥΤΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΟΕΡΑ)

Μετά απ’ την άσκηση αυτή μπορούμε να συνεχίσουμε με ασκήσεις του βιβλίου.

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ